Samstag, 29. November 2014, 11.00 RYOJI IKEDA matrix [for rooms]  I Klangprojektion I Hörraum I Danach: Brunch matrix [for rooms] CD 1 der Doppel-CD-Veröffentlichung matrix (Touch / To:44, 2001) Ausgezeichnet mit dem Prix Ars Electronica — Digital Music & Sound Art, 2001 Matrix is the final element in a trilogy of CDs that began with +/- in 1996. When it was first released, +/-  came like a bolt out of the white. Nobody had used digital recording processes to produce sound as pure,  as intense and as exhilarating. Since releasing 0°C in 1998, Ryoji Ikeda has progressively refined and  enhanced the distinctive sonic fields and microsounds that have strongly influenced post-digital  composition, resisting the transitory cycle suggested by the term 'Glitches', creating compositions that  probe deeply: our relationships to time and space, sound and light. [...] The layers of sound that make up  Matrix [for rooms] transform both the listener and the listening environment into another dimension. The  dimensions change as you move about the space, or simply turn your head around the sound like surveying  the angles of a building. Matrix has much in common with the work of La Monte Young, Tony Conrad, Alvin  Lucier..., but poised closer to the imminent and auto-interactive virtual world we are promised, Ryoji  Ikeda's new work pushes the parameters of the drone to ask timely questions concerning our relationship to  own perception, and to our existing living spaces. [Touch, UK, http://touchshop.org/product_info.php?products_id=240] „[...] matrix (for rooms), die erste CD, ist reiner Sinus. Zehn Variationen der Wellenform, die an allem  Schuld ist. Sonische Therapie, nach der man nicht nur taub, sondern auch generell mehr als geheilt ist. Zeit  und Raum, stehen, liegen, schweben, wer, wie, wo, was…alles komplett egal. 60 Minuten Sinus und du  weißt, dass andere Dinge zählen als die, über die du dir tagtäglich den Kopf zerbrichst. [...]“    [Debug, Deutschland, 19.12.2000] RYOJI IKEDA Ryoji Ikeda gehört seit Mitte der 1990er Jahre zu den international führenden Komponisten und Künstlern  im Bereich neuester digitaler Technologien und deren integrierten Einsatz in visuellen und akustischen  Präsentationen. Seine Arbeiten basieren auf Zeit-Raum-Kompositionen, in denen das musikalische und  visuelle Material auf ein Minimum reduziert wird: Sinuswellen, Soundimpulse, Lichtpixel und Zahlendaten.  Er untersucht Klang, Zeit und Raum auf der Grundlage von mathematischen Methoden und transformiert sie  in seinen Konzerten und Installationen zu einem intensiven Erlebnis für das Publikum.  [Musikwerke Bildender Künstler, http://www.musikwerke-bildender-kuenstler.de/de/k13.html] http://www.ryojiikeda.com 
shut up and listen! 2014 Interdisziplinäres Festival für Musik und Klangkunst
ALLGEMEIN          PROGRAMM          SUAL AWARD          PRESSE          IMPRESSUM          SUAL HOME
TIME, AND AGAIN