Donnerstag, 21. November 2013, 19.30
Jean-François Laporte
Mantra - Elektroakustische Musik
Mantra
Mantra is a single recording of 26 minutes length, [presenting] 6 huge compressors that serve
to refresh ice skating rinks.
[Jean-François Laporte]
I spent many a winters’ evening in hockey rinks across Vermont, and the only air compressors
in the joints were located inside the Zambonis. And upon first listen, anyone who’s spent
those twenty minutes in between periods watching the grand machine make its rounds would
immediately and justifiably jump to the same conclusion. [...] In writing about his recording,
Laporte states, “To be a mantra, a sound must possess certain qualities: it must have a fairly
long duration, it must be a periodical sound or repeat itself in a cyclical manner, the
progression of the sound events must take place almost imperceptibly, and finally it must
have some kind of influence on our energy.” His examples of mantras are the sounds of
refrigerator, automobiles on highways, or “the noise of the machines which are an integral
part of our daily working life.” [...] Mantra is a deeply moving piece of mechanical
mysticism, like a lawnmower on acid. While the Zamboni keeps things cold, Laporte’s sound
is quite warm, never harsh, and flows from timbre to timbre with a gentle fluidity. As the
whir morphs from a deep zum to puréed clicks, you can imagine the Zamboni circling the
rink, growing louder and clearer as it approaches, becoming sonically intense as it passes you
by, then softening on its way to the opposite blue line. Near the mantra’s conclusion, a bolt
comes loose somewhere inside the beast, causing an arrhythmic rattling, similar to
something Autechre might dream up. Knowingly or not, Laporte’s Mantra makes perfect sense
in the end. [...] Mantra is a wonderful twist of the avant-concrete medium and reveals the
beauty hiding in our wide world of din.
[Otis Hart, Dusted Reviews, USA, 2002]
Jean-François Laporte
Der aus Quebec stammende Künstler Jean-François Laporte, seit Mitte der Neunziger in der
Contemporary Arts-Szene aktiv, verfolgt den Ansatz einer Hybridisierung visueller Kunst und
explorativer Klangerfahrung. Intuitiv nähert er sich Kunst und Musik und lernt durch das
konkrete Experimentieren mit Materialien. Durch das aktive Wahrnehmen jedes einzelnen
Klangs und die genaue Untersuchung einer Vielfalt an Materialien strebt er danach, deren
wahre Beschaffenheit und zugrunde liegende Strukturen zu erfassen. Seine Kunst ist Resultat
dieser intimen Auseinandersetzung mit der rohen Materie. Neben seiner Tätigkeit als
Komponist hat Jean-François Musikinstrumente entwickelt, deren Klänge unkonventioneller
nicht sein könnten (z.B. die FlyingCan, das Tu-Yo, die Bowls oder die Sirenenorgel). Seit 2001
erstellt er auch Bild- und Klanginstallationen (Khrônos, präsentiert am International Numeric
Arts Festival in Taipeh 2010; Kyokkoufu, präsentiert am Centro Galego de Arte
Contemporeania in Spanien 2007; Seaquakes, präsentiert am Escales Improbables in Montréal
2004; Khôra, präsentiert am Fonderie Darling in Montréal 2002, etc.). Im Jänner 2009 wurde
Laporte bei der Opus Awards Gala zum ‚Facteur d’instrument de musique de l’année‘
ernannt.
http://www.jflaporte.com